Spørgsmål og svar

Jeg skal flyve fra Billund

Hvor kan jeg taxfree varer?

Har du bestilt dine taxfree-varer inden afrejse og skal afhente dem ved ankomst til Billund Lufthavn, kan dette gøre hos bagageservice i ankomsthallen.

Hvor kan jeg aflevere en nøgle, som en anden skal have?

Skal en anden hente dine bilnøgler, kan disse afleveres i en kuvert til LufthavnsParkeringen i parkeringshuset. Det er muligt at kontakte LufthavnsParkeringen hele døgnet.

Kan man leje en taske til klap/barnevogn, cykler, kørestole, golfudstyr eller snowboards?

Det er muligt at leje en såkaldt Airshell, der passer ekstra godt på dine ting under transporten til destinationen. Lejen foregår via www.airshells.com, som afleverer den ønskede Airshell i lufthavnen. Du får den udleveret ved fremvisning af lejekontrakten til en servicemedarbejder i check-in området .

Kan jeg opbevare overtøj og bagage i lufthavnen?

Har du ting, du ikke ønsker at medbringe på rejsen, har du mulighed for at få opbevaret det i Bagageservice. Bagageservice ligger placeret lige over for biludlejningskontorerne i velkomstområdet og er åben i tidsrummet kl. 8:00-24:00. Det koster kr. 30 pr. genstand pr. døgn at få opbevaret sine ting.

Hvor kan man købe poser til klap-/barnevogne?

I Square Café, som ligger i check-in området, sælges poser til klap- og barnevogne. Disse kan købes for kr. 30.

Hvor kan jeg hæve penge?

Der findes en hæveautomat i centralhallen lige overfor biludlejningsfirmaerne.

Hvor stor må min håndbagage være?

Regler for størrelse og vægt på håndbagage varierer fra selskab til selskab. Indenfor samme selskab er der også forskellige regler alt efter flyvningens destination, startsted og billettype. Derfor skal du kontakte dit flyselskab eller rejsebureau for at finde information om din håndbagage. Som udgangspunkt må du altid shoppe varer i lufthavnens butikker og tage med ombord – dette gælder også Ryanairs flyvninger fra Billund Lufthavn.

Hvor meget indchecket bagage må jeg have med?

Regler for størrelse og vægt på indchecket bagage varierer fra selskab til selskab. Indenfor samme selskab er der også forskellige regler alt efter flyvningens destination, startsted og billettype. Derfor skal du kontakte dit flyselskab eller rejsebureau for at finde information om bl.a. vægten på din indcheckede bagage.

Hvor er informationen?

Vi har ingen bemandet information. Der findes dog informationsstandere mærket med et stort ”I” i både centralhallen og i ankomsthallen.

Må jeg medbringe mad og drikkevarer ombord på flyet?

Der må ifølge sikkerhedsreglerne gerne medbringes mad og drikkevarer ombord på flyet. (Drikkevarer dog kun, hvis disse købes i afgangshallen.) Enkelte flyselskaber tillader dog ikke, at man selv medbringer mad og drikkevarer ombord.

Hvornår skal jeg møde op før afgang?

Vi anbefaler, at du er i lufthavnen seneste 2 timer før afgang. På vores afgangsside har vi indført en oversigt over travlhed i lufthavnen. Grøn prik betyder: Mindre travlt, kom til normal tid - gul prik: Travlhed, kom i god tid og rød prik: Stor travlhed, kom mindst ½ time tidligere end du ellers ville have gjort.

Hvor finder jeg politikontoret?

Politiet har kontor i lufthavnsterminalens vestlige ende på vejen over mod Zleep Hotels.

Kan jeg ændre dato for afrejse eller navn på passagerer på Ryanair?

Har du bestilt rejse med Ryanair, men ønsker at ændre destination, dato eller navne på rejsende, kan dette gøres mod betaling på selskabets hjemmeside www.ryanair.com under fanebladet ”Manage my booking”.

Kan jeg tilføje bagage på Ryanair?

Har du allerede bestilt din rejse med Ryanair og ønsker at medbringe et ekstra stykke bagage, kan du tilføje en kuffert på selskabets hjemmeside www.ryanair.com under fanebladet ”Manage my booking”.

Har Ryanair kontor i Billund Lufthavn?

Nej, Ryanair har ikke kontor i Billund Lufthavn eller andensteds i Danmark. De kan kontaktes telefonisk i England på telefon: 0044 8712 4600 02. Besøg også deres hjemmeside www.ryanair.com, hvor du bl.a. kan købe billet, tilføje bagage eller ændre passagerens navn inden afgang.

Kan man leje en taske til cykler?

Det er muligt at leje en såkaldt cykel flightcase, der passer ekstra godt på din cykel under transporten til destinationen. Cyklen skilles ad og pakkes ned i flightcasen. Husk, at luften skal ud af dækkene. Der må ikke pakkes andet i flightcasen. Lejen foregår via www.airshells.com, som afleverer den ønskede Airshell i lufthavnen. Du får den udleveret ved fremvisning af lejekontrakten til en servicemedarbejder i check-in området .

Hvor finder jeg toiletterne?

Vi har mange toiletter i lufthavnen. Alle toiletter i terminalen kendetegnes ved at have turkis-grønne døre.

Hvor kan jeg veksle penge?

Er du afrejsende passager, kan du veksle penge i afgangshallen hos Global Exchange. Ankommer du til Billund Lufthavn, kan du veksle penge hos Global Exchange i ankomsthallen. Se mere om Global Exchange her: http://bll.dk/da-dk/i-lufthavnen/butikker/global-exchange Du kan også hæve danske kroner i kontantautomaten overfor Square Café & Kiosk. I kontantautomaten kan du ligeledes hæve 10- og 50-eurosedler. Det er muligt at veksle fra euro til kroner i Square Café, dog max. 100 euro.

Jeg skal flyve til Billund

Hvor ankommer passagererne?

Alle passagerer, der ankommer til Billund Lufthavn, kommer ud af døren i velkomstområdet. Denne er markeret med skiltet "Ankomst".

Kan jeg opbevare overtøj og bagage i lufthavnen?

Har du ting, du ikke ønsker at medbringe på rejsen, har du mulighed for at få opbevaret det i Bagageservice. Bagageservice ligger placeret lige over for biludlejningskontorerne i velkomstområdet og er åben i tidsrummet kl. 8:00-24:00. Det koster kr. 30 pr. døgn at få opbevaret sine ting.

Hvor kan jeg hæve penge?

Der findes en hæveautomat i centralhallen lige overfor biludlejningsfirmaerne.

Hvor skal jeg henvende mig, hvis jeg har glemt noget i flyet eller i lufthavnen?

Du skal udfylde og indsende blanketten på: http://bll.dk/da-dk/efter-rejsen/glemte-sager-og-hittegods Hvis Ankomstservice har dine glemte ting, vil de kontakte dig. Ankomstservice har kontor ved siden af kontantautomaten overfor biludlejningsfirmaerne. Har du glemt pung eller pas, skal du henvende dig hos politiet.

Hvor er informationen?

Vi har ingen bemandet information. Der findes dog informationsstandere mærket med et stort ”I” i både centralhallen og i ankomsthallen.

Hvor kan jeg lave en rapport på mistet bagage?

Er din bagage ikke med ved ankomsten, eller er den blevet beskadiget under rejsen, skal du henvende dig ved Bagageservice. Her kan du selv lave en bagagerapport på automaterne eller få hjælp af personalet. Se mere: http://bll.dk/da-dk/efter-rejsen/mistet-eller-beskadiget-bagage

Hvor ankommer stor bagage?

I ankomsthallen med bagagebåndene er der et bånd til ”Stor bagage”. Dette bånd finder du i venstre side af ankomsthallen.

Hvor finder jeg toiletterne?

Vi har mange toiletter i lufthavnen. Alle toiletter i terminalen kendetegnes ved at have turkis-grønne døre.

Hvordan kommer jeg til transferområdet?

Er du ankommet til Billund Lufthavn og skal videre med et andet fly, skal du følge ankomstgangen og ringe på døren med skiltet "Transfer". Herefter vil du få adgang til afgangshallen.

Hvordan kommer jeg ud fra ankomsthallen til velkomstområdet?

Når du lander i Billund Lufthavn, skal du først forbi bagagebåndene og dernæst igennem slusen ved toldkontrollen, herefter kommer du til velkomstområdet.

Hvor kan jeg veksle penge?

Er du afrejsende passager, kan du veksle penge i afgangshallen hos Global Exchange. Ankommer du til Billund Lufthavn, kan du veksle penge hos Global Exchange i ankomsthallen. Se mere om Global Exchange her: http://bll.dk/da-dk/i-lufthavnen/butikker/global-exchange Du kan også hæve danske kroner i kontantautomaten overfor Square Café & Kiosk. I kontantautomaten kan du ligeledes hæve 10- og 50-eurosedler. Det er muligt at veksle fra euro til kroner i Square Café, dog max. 100 euro.

Planlæg rejsen

Må jeg medbringe babymad, som indeholder mere end de normalt tilladte 100 ml?

Ja, du må gerne medbringe mad til dit barn i håndbagagen. Det er tilladt at medbringe både modermælkserstatning, grød og mos (som pulver eller færdigblandet). Bemærk, at beholderen med babymad gerne må indeholde mere end de normalt tilladte 100 ml. Se mere på: http://flypassager.dk/Bagageregler/vasker-og-madvarer Du må også medbringe en termokande med vand til at lave babymaden med. Varmt vand fås dog både i lufthavn og på flyet.

Hvor skal jeg henvende mig, hvis jeg har glemt noget i flyet eller i lufthavnen?

Du skal udfylde og indsende blanketten på: http://bll.dk/da-dk/efter-rejsen/glemte-sager-og-hittegods Hvis Ankomstservice har dine glemte ting, vil de kontakte dig. Ankomstservice har kontor ved siden af kontantautomaten overfor biludlejningsfirmaerne. Har du glemt pung eller pas, skal du henvende dig hos politiet.

Hvor stor må min håndbagage være?

Regler for størrelse og vægt på håndbagage varierer fra selskab til selskab. Indenfor samme selskab er der også forskellige regler alt efter flyvningens destination, startsted og billettype. Derfor skal du kontakte dit flyselskab eller rejsebureau for at finde information om din håndbagage. Som udgangspunkt må du altid shoppe varer i lufthavnens butikker og tage med ombord – dette gælder også Ryanairs flyvninger fra Billund Lufthavn.

Hvor meget indchecket bagage må jeg have med?

Regler for størrelse og vægt på indchecket bagage varierer fra selskab til selskab. Indenfor samme selskab er der også forskellige regler alt efter flyvningens destination, startsted og billettype. Derfor skal du kontakte dit flyselskab eller rejsebureau for at finde information om bl.a. vægten på din indcheckede bagage.

Skal jeg have dokumentation, hvis jeg f.eks. har kunstig hofte eller kunstigt knæ?

Vi forlanger ikke dokumentation, men hvis den kunstige hofte eller det kunstige knæ giver udslag på vores metaldetektor, vil vi foretage et grundigt eftersyn, da vi ifølge reglerne skal sikre os, at du ikke har forbudte genstande på dig. I udlandet kan det være en fordel at have dokumentation for operationer, som kan give anledning til spørgsmål ved sikkerhedskontrollen.

Må jeg medbringe lighter eller tændstikker ombord på flyet?

Ja, det er tilladt af medbringe enten én æske tændstikker eller én lighter. Disse genstande skal dog bæres direkte af den rejsende – dvs. i lommen. Det er forbudt at medbringe blue-flame lighter, beholder med lightergas, stormtændstikker samt meget store æsker tændstikker eller lighter. Læs mere: http://bll.dk/da-dk/planlaeg-rejsen/bagage/haandbagage

Må jeg medbringe mad og drikkevarer ombord på flyet?

Der må ifølge sikkerhedsreglerne gerne medbringes mad og drikkevarer ombord på flyet. (Drikkevarer dog kun, hvis disse købes i afgangshallen.) Enkelte flyselskaber tillader dog ikke, at man selv medbringer mad og drikkevarer ombord.

Må jeg medbringe en madpakke og frugt i håndbagagen?

Du må gerne smøre en madpakke og tage den med i håndbagagen samt medbringe frugt.

Hvornår skal jeg møde op før afgang?

Vi anbefaler, at du er i lufthavnen seneste 2 timer før afgang. På vores afgangsside har vi indført en oversigt over travlhed i lufthavnen. Grøn prik betyder: Mindre travlt, kom til normal tid - gul prik: Travlhed, kom i god tid og rød prik: Stor travlhed, kom mindst ½ time tidligere end du ellers ville have gjort.

Må jeg medbringe strikkepinde/hæklenåle i håndbagagen?

I Billund Lufthavn tillader vi som udgangspunkt, at man rejser med strikkepinde og hæklenåle i håndbagagen. Vi anbefaler dog, at man medbringer strikkepinde af træ eller bambus eller rundpinde. Vi kan ikke svare på, hvordan andre lufthavne forholder sig til det.

Hvorfor skal jeg fremvise mit boardingkort ved køb i taxfree-butikkerne?

Grunden til at man skal vise boardingkort er, at vi skal redegøre over for SKAT, om vi har betalt den korrekte moms og afgift. Denne dokumentation finder sted gennem boardingkortet, hvor slutdestination valideres. Kort fortalt, skal vi kunne redegøre for, om man er fløjet indenfor eller udenfor EU.

Security

Må jeg medbringe babymad, som indeholder mere end de normalt tilladte 100 ml?

Ja, du må gerne medbringe mad til dit barn i håndbagagen. Det er tilladt at medbringe både modermælkserstatning, grød og mos (som pulver eller færdigblandet). Bemærk, at beholderen med babymad gerne må indeholde mere end de normalt tilladte 100 ml. Se mere på: http://flypassager.dk/Bagageregler/vasker-og-madvarer Du må også medbringe en termokande med vand til at lave babymaden med. Varmt vand fås dog både i lufthavn og på flyet.

Skal jeg have dokumentation, hvis jeg f.eks. har kunstig hofte eller kunstigt knæ?

Vi forlanger ikke dokumentation, men hvis den kunstige hofte eller det kunstige knæ giver udslag på vores metaldetektor, vil vi foretage et grundigt eftersyn, da vi ifølge reglerne skal sikre os, at du ikke har forbudte genstande på dig. I udlandet kan det være en fordel at have dokumentation for operationer, som kan give anledning til spørgsmål ved sikkerhedskontrollen.

Må jeg medbringe mad og drikkevarer ombord på flyet?

Der må ifølge sikkerhedsreglerne gerne medbringes mad og drikkevarer ombord på flyet. (Drikkevarer dog kun, hvis disse købes i afgangshallen.) Enkelte flyselskaber tillader dog ikke, at man selv medbringer mad og drikkevarer ombord.

Må jeg medbringe en madpakke og frugt i håndbagagen?

Du må gerne smøre en madpakke og tage den med i håndbagagen samt medbringe frugt.

Må jeg medbringe flydende medicin over de tilladte 100 ml, kanyler og medicin der skal være nedkølet i håndbagagen?

Ja, medicin inklusive sprøjter/kanyler er undtaget for de normale begrænsninger. Du skal dog kunne sandsynliggøre behovet og medicinens ægthed. Har du brug for at medbringe et køleelement til medicin, der kræver nedkøling, er dette også tilladt. Se mere på: http://flypassager.dk/Bagageregler/vasker-og-madvarer

Må jeg medbringe strikkepinde/hæklenåle i håndbagagen?

I Billund Lufthavn tillader vi som udgangspunkt, at man rejser med strikkepinde og hæklenåle i håndbagagen. Vi anbefaler dog, at man medbringer strikkepinde af træ eller bambus eller rundpinde. Vi kan ikke svare på, hvordan andre lufthavne forholder sig til det.

Transport til/fra Billund

Hvor betaler jeg min p-billlet?

Du kan betale din p-billet i automaterne, der er opstillet ved udgangsdørene i ankomsthallen og centralhallen eller ved automaterne udenfor ved siden af p-huset. I automaterne kan du både betale med kreditkort og benzinkort. Der kan også betales med kontanter i P-INFO. Læs mere: http://bll.dk/da-dk/til-lufthavnen/parkering/betalingsautomater

Hvor køber man billet til busserne?

Skal du med bus, køber du billetten hos buschaufføren i bussen.

Hvor bestiller jeg en BroBizz® der kan anvendes til parkering i Billund Lufthavn?

Besøg www.brobizz.dk - Kundens BroBizz® bliver automatisk tilmeldt parkering i Billund Lufthavn.

BroBizz® - Mit betalingskort er udløbet, hvad gør jeg?

Din BroBizz® virker kun, når den er knyttet til et gyldigt betalingskort eller benzinkort. Når kortet udløber, skal du knytte din BroBizz® til et nyt kort. Det kan du gøre via BroBizz A/S hjemmeside, brobizz.dk.

BroBizz - Min BroBizz® er blevet væk, hvad gør jeg?

Du skynder sig at spærre din BroBizz®, så du undgår misbrug. Du kan kontakte vores kundecenter.

BroBizz® - Hvilke OBE/Bizz-typer kan anvendes i Billund Lufthavn?

Kun en BroBizz® som er udstedt af BroBizz A/S.

BroBizz® - Kontaktoplysninger til Personale

BroBizz A/S, Vester Søgade 10, 4.sal, 1601 København V Tlf. 70 20 70 41 (Alle hverdage fra kl. 9:00-16:30) VIP nummer, hvis personalte har behov for hjælp. kundeservice@brobizz.dk

BroBizz® - Kontaktoplysninger til kunde

BroBizz® A/S Kundecenter, Vester Søgade 10, 4.sal, 1601 København V Tlf. 70 20 70 49 (Alle hverdage fra kl. 9:00-16:30) kundeservice@brobizz.dk

BroBizz - Hvor findes BroBizz® nummeret?

Under stregkoden på siden af din BroBizz®.

BroBizz® - Hvor kan jeg se mit forbrug og mine betalinger?

På www.brobizz.dk kan du logge ind på Min Konto og se dine ture og betalinger.

Jeg vil gerne sende min BroBizz® retur

Al udsendelse, modtagelse og pakning sker fra A/S Storebælt. Kunden skal derfor sende sin BroBizz® sammen med en kort forklaring på hvorfor den returneres til: BroBizz A/S, Storebæltsvej 70, 4220 Korsør

BroBizz - Hvorfor virker min BroBizz® ikke når jeg vil parkere?

Din BroBizz® virker ved at sende et signal til betalingsanlægget. For at signalet kan nå fra din Bro- Bizz® til betalingsanlægget, er det vigtigt, at den sidder rigtigt. - Sæt din BroBizz® i holderen, som du modtager sammen med din BroBizz® - I personbiler: Montér holderen på forruden, så tæt på bakspejlet som muligt. Har du monteret din BroBizz® korrekt ifølge monteringsvejledningen, men din BroBizz® virker fortsat ikke, så kan det skyldes, at det betalingskort som du har tilknyttet din BroBizz® ikke længere er gyldigt.

Hvor holder busserne?

Alle busser, der kommer til og kører fra Billund Lufthavn, holder på standpladserne lige udenfor velkomstområdet.

Hvor kan jeg finde information om bus og tog?

Information om bus og tog kan findes på informationstavler i velkomstområdet eller på informationsstanderne, der er placeret i ankomsthallen og i velkomstområdet. Se også www.rejseplanen.dk

Hvor finder jeg LufthavnsParkeringens kontor?

LufthavnsParkeringen har kontor i parkeringshusets østlige ende.

Min parkeringsbillet er væk - hvad gør jeg?

Hvis du mister din parkeringsbillet, kan du kontakte LufthavnsParkeringen enten ved kontoret i parkeringshuset eller ved at ringe på telefon 7535 4033.

Bliver parkeringspladserne overvåget?

Ja, parker din bil sikkert i Billund Lufthavn – alle p-pladser er indhegnet, videoovervåget og patruljeres 24 timer i døgnet.

Hvor finder jeg taxaerne?

Alle taxaer holder uden for velkomstområdet. Er der ingen ledige taxaer, kan man benytte tilkaldeknappen, som sidder på væggen ved siden af karrusseldøren i velkomstområdet.

Jeg skal hente/bringe

Hvor skal jeg parkere, når jeg skal bringe/hente folk, der skal ud at rejse, eller som har været ude at rejse?

Skal du blot sætte nogle passagerer af, er der et aflæsningsafsnit mellem terminalen og parkeringshuset. Vil du derimod gerne have lov til at parkere bilen og gå ind i terminalen for at sige farvel eller hilse velkommen, kan du parkere en time gratis på arealet P3. Se mere på: http://bll.dk/da-dk/til-lufthavnen/parkering/generel-p-info/korttidsparkering

Hvor finder jeg LufthavnsParkeringens kontor?

LufthavnsParkeringen har kontor i parkeringshusets østlige ende.

Hvor finder jeg taxaerne?

Alle taxaer holder uden for velkomstområdet. Er der ingen ledige taxaer, kan man benytte tilkaldeknappen, som sidder på væggen ved siden af karrusseldøren i velkomstområdet.