Branche i vækst fejrer sig selv

Rejsebranchen omsatte for 26 milliarder kroner i 2013 og tjente i samme periode 355 millioner kroner. Det viser netop offentliggjorte tal fra Dansk Brancheanalyse. En ekspert i branchen peger på produktudvikling, som én af årsagerne til væksten.

7. oktober 2014 09:30

Det er derfor en branche med overskud, der fejrer sig selv onsdag den 8. oktober til Danish Travel Awards i Billund Lufthavn.

Med en omsætning i 2013 på 26 milliarder kroner er rejsebranchen vokset med knap tre procent fra 2012 til 2013. Og i en tid, hvor mange brancher har problemer med at skabe overskud, landede den samlede rejsebranche med en bundlinje på 355 millioner kroner – hvilket er det bedste resultat siden 2008. Det viser nye tal fra Dansk Brancheanalyse.

- Det er tiende år i træk, at rejsebureauerne har haft overskud, og hvert år på mindst 200 millioner kroner. I ni ud af de ti sidste år - med undtagelse af finanskriseåret 2009 - har branchen også været i pæn vækst. Rejsebureauerne har fundet den rigtige formel efter en turbulent periode i sluthalvfemserne, hvor der ikke blev tjent penge, siger Ole Egholm fra Dansk Brancheanalyse.

 

Produktudvikling er årsag til flot vækst

Årsagen til den fortsatte vækst skal blandt andet findes i rejsebureauernes evne til at udvikle nye produkter. Det mener Ole Egholm.

- Den traditionelle charterrejse var under pres i 2013 på grund af en varm sommer og eksempelvis uro i Egypten, men rejsebureauerne har formået at hente indtjeningen på andre produkter. I de sidste fem år er en lang række nye produkter blevet udviklet i rejsebureaubranchen. Det er lige fra rundrejser i Kirgisistan til opkomsten af en række såkaldte dealsites med rejser og oplevelser, der nu kan købes ved skranken i Kvickly. Tiltag, der har gjort det endnu mere spændende at være rejsekunde, siger Ole Egholm.

Han peger også på, at især de rejsebureauer, der arrangerer oversøiske rejser har klaret sig godt, ligesom markedet for krydstogtsrejser er i markant vækst.

 

Billund Lufthavn mærker udvikling

I Billund Lufthavn oplever de også, at de danske rejsebureauer har været gode til at omstille sig til kundernes behov. I anledning af Billund lufthavns 50-års jubilæum er lufthavnen selv med til at sætte fokus på rejsebranchens mangfoldighed, når lufthavnen onsdag den 8. oktober er vært ved årets Danish Travel Awards, hvor rejsebranchen vil fejre sig selv og uddele 18 priser.

- Vi glæder os over, at rejsebureauerne er kreative og dygtige, når det kom-mer til at udvikle deres produkt. Det gælder både på charterområdet, der altid har fyldt meget i Billund Lufthavn, og som løbende tilføjer nye eksotiske destinationer til programmet fra Billund Lufthavn. Men også ferierejsebureauerne er kreative i deres produktudvikling og har fingeren på pulsen. Vi ser frem til at fejre alle rejsebranchens aktører ved Danish Travel Awards, siger marketingchef i Billund Lufthavn, Jesper Klausholm.

Pressen er velkommen til at dække Danish Travel Awards den 8. oktober fra kl. 18.00 på GA centervej 6, 7190 Billund. Eventuelle praktiske spørgsmål i forbindelse med aftenen kan stilles til Henriette Lauritsen, marketing koordinator hos Billund Lufthavn, på 2778 9925 eller hel@bll.dk.

 

Rejsebranchen i tal 2012 og 2013

 År  Omsætning  Overskud
 2012  25,47 mia. DKR  350 mio. DKR 
 2013  26,0 mia. DKR  

 

Fakta Danish Travel Awards 

  • 18 priser skal uddeles
  • Afholdt siden 1994
  • Afholdes den 8. oktober 2014 i Kirk Kapital hangaren i Billund Lufthavn 
  • Arrangeres i samarbejde med STAND BY
  • Læs mere her:  http://www.standby.dk og www.danishtravelaward.dk