Månedsrapport for Februar 2016 1. marts 2016 Lufthavnschefens kommentarer

2016 Februar
2015
Pct. Ændring
Starter og landinger 3.390 3.322 2,0 % 68
Rutetrafik 1.986 1.871 6,1 % 115
Chartertrafik 564 443 27,3 % 121
Anden trafik 384 395 -2,8 % -11
Lokal trafik 456 613 -25,6 % -157
 
 
Passagerer 178.869 163.939 9,1 % 14.930
 
 
Rutetrafik indland 8.887 8.183 8,6 % 704
Ankommende 4.397 3.742 17,5 % 655
Afgående 4.490 4.441 1,1 % 49
Transit/transfer 0 0 - 0
 
 
Rutetrafik udland 118.939 106.442 11,7 % 12.497
Ankommende 58.892 52.616 11,9 % 6.276
Afgående 57.291 51.134 12,0 % 6.157
Transit/transfer 2.756 2.692 2,4 % 64
 
 
Chartertrafik 50.412 48.669 3,6 % 1.743
Ankommende 23.552 23.078 2,1 % 474
Afgående 24.668 23.981 2,9 % 687
Transit/transfer 2.192 1.610 36,1 % 582
 
 
Anden trafik 537 582 -7,7 % -45
 
 
Lokal trafik 94 63 49,2 % 31
 
 
Luftfragt i tons 4.778 4.992 -4,3 % -214
Import 1.750 1.805 -3,0 % -55
Eksport 3.028 3.187 -5,0 % -159
 
 

Månedsrapport for Januar-Februar 2016 1. marts 2016

Jan-Feb
2016
Jan-Feb
2015
Pct. Ændring
Starter og landinger 6.455 6.434 0,3 % 21
Rutetrafik 3.887 3.769 3,1 % 118
Chartertrafik 1.069 902 18,5 % 167
Anden trafik 671 730 -8,1 % -59
Lokal trafik 828 1.033 -19,8 % -205
 
 
Passagerer 341.961 326.495 4,7 % 15.466
 
 
Rutetrafik indland 17.435 15.053 15,8 % 2.382
Ankommende 8.465 6.842 23,7 % 1.623
Afgående 8.970 8.211 9,2 % 759
Transit/transfer 0 0 - 0
 
 
Rutetrafik udland 226.852 213.756 6,1 % 13.096
Ankommende 111.367 104.029 7,1 % 7.338
Afgående 109.765 103.621 5,9 % 6.144
Transit/transfer 5.720 6.106 -6,3 % -386
 
 
Chartertrafik 96.570 96.672 -0,1 % -102
Ankommende 45.485 45.940 -1,0 % -455
Afgående 47.543 48.082 -1,1 % -539
Transit/transfer 3.542 2.650 33,7 % 892
 
 
Anden trafik 959 917 4,6 % 42
 
 
Lokal trafik 145 97 49,5 % 48
 
 
Luftfragt i tons 9.811 10.308 -4,8 % -497
Import 3.455 3.549 -2,6 % -94
Eksport 6.356 6.759 -6,0 % -403
 
 

Pæn vækst i februar

I februar måned benyttede 178.869 passagerer Billund Lufthavn. Det er en stigning på 14.930 passagerer, svarende til 9,1 %. ”Den kritiske læser kunne med en vis ret sige, at det jo ikke er vanskeligt at vækste, når der en ekstra dag i forhold til februar 2015” siger Kjeld Zacho Jørgensen. ”Men selv uden den ekstra dag, ville der være tale om vækst, om end en smule mindre” Og der er tale om vækst i alle tre passager-segmenter.

Udenrigsrutetrafikken havde 118.939 passagerer mod 106.442 i 2015. Altså en vækst på 12.497 passagerer, eller 11,7 %. ”Væksten er primært trukket af to elementer; 1) nyhederne fra foråret 2015, der nu får virkning hele året, og 2) fortsat vækst hos netværksselskaber, både som følge af øget kapacitet i 2015 samt flere passagerer i flyene” udtaler Kjeld Zacho Jørgensen. Wizzair har fortsat god succes med ruterne til Gdansk og Vilnius og Norwegians rute til Barcelona har også en god udvikling. Så også point-to-point trafikken vækster. Anderledes er det for Ryanair, der fortsat har færre passagerer sammenlignet med 2015, hvilket skyldes færre ruter denne vinter.

Indenrigsruten til København havde 8.887 passagerer, hvilket er en stigning på 704 rejsende svarende til 8,6 %. En lidt bedre ruteplan samt god belægning hjælper med til dette.

Chartertrafikken havde 50.412 passagerer, hvilket er en stigning på 1.743 passagerer svarende til 3,6 %. ”Stigning er ikke så stor som for udenrigsruterne, men der er stadig tale om en markant vækst, ” siger Kjeld Zacho Jørgensen. ”Rejsebureauerne melder om gode salgstal både for de indeværende måneder og for sommermånederne. På Skandinaviens størst ferie- og rejsemesse – Ferie for Alle – i Herning i den forløbne weekend, var der god optimisme at spore hos rejsebureauerne. Og det er dejligt at høre efter nogle hårde år og måneder for denne del af branchen”.

Modsat gælder det for cargo Center Billund, hvor der igen er tale om vigende godsmængder. I alt ekspederede CCB 4.778 tons gods, hvilket er et fald på 214 tons, svarende til 4,3 %. I februar måned er der tale om fald for både eksporten og importen, så det er tydeligt, at den danske økonomi snegler sig afsted, således som det stod i JP Finans den 29. februar.

Billund, den 1. marts 2016
Kjeld Zacho Jørgensen